Süllyedő területek Angyalföldön

Budapest, Röppentyű utca 67.

 

Atlantisz, az elsüllyedt kontinens - rejtély. A föld állandó mozgása viszont konkrét, szembeötlő valóság. így van ez a XIII. kerületben, a főváros északi részében is.

 

 

Bővebben:

A környék földmozgásait vizsgáló geográfia eredményei szerint a térségben két kerületrész mutat folyamatos süllyedést.

Az egyik a Dagály fürdő és környéke. A második világháború idején egy láncos bomba fúródott a földbe a Dagály utcában. Ennek nyomán itt hőforrás tört elő. A mellette mutatkozó törésvonal környékén a talaj folyamatos süllyedését észlelték. Bendefy László földrajztudós Budapest térségében végzett, szekuláris mozgásokra vonatkozó kutatásai szerint 14 év alatt a Dagály utca, a Röppentyű utca és a Béke út környékének felszíne 10-20 milliméternél is többet süllyedt.

A XIII. kerület süllyedést mutató másik része a Béke tér és környéke. Ezen a részen a talaj a Rákos mezejének pleisztocén végi homokja, amely kb. két és fél millió évvel ezelőtt alakult ki. Végeredményben ez a hatalmas síkság a magyar alföldnek a folytatása, ellentétben a Gyöngyösi út környékének a földtörténeti jelenkorban, 25 ezer éve létrejött, holocén mocsarával szemben, amelyet csupán a múlt században kezdtek feltölteni. Ez a talaj töltés tette lehetővé a terület fokozatos betelepülését.

Tulajdonképpen a térség talajtanilag két részre oszlik: a Duna melletti sáv, a Vizafogó tája kötött, agyagos talajra hordott kavicstakaróval rendelkezik. A Rákos-mező keletre eső síksága pedig homokkal fedett, amelyet a múlt század első feléig szőlőtelepítéssel kötöttek meg. Az eredeti erdőtakaró helyébe többnyire akácosok kerültek.

A Rákos mezejének természeti adottsága, az alföldi síkság mint természeti tényező lehetővé tette a Pestről kitelepülő ipari létesítmények fogadását. A területek tranzitjellege tovább erősödik, míg az ipari létesítményeket a szolgáltató szerepű intézmények váltják fel.

A Duna-parti kerületrész beépítéséhez a vizafogói védőgát létrehozása volt szükséges, amely a váci országút fejlesztését hozta magával, és emelte végül is az út jelentőségét a jellegében és földrajzi kiteljesedésében változó szállítmányozásban.